Titti Knutsson är aktivist, författare, pedagog och scenkonstmakare. Här berättar hon utifrån egna upplevelser och erfarenheter vad inkluderande scenkonst och delaktighet i kollektiva konstnärliga processer kan betyda för såväl grupper som enskilda människor. Boken vänder sig till ledare inom scenkonst och alla som är nyfikna på hur teaterns lekfulla verktyg kan användas för att utforska vägar till ett vänligare, roligare och mer robust samhälle.
Titti Knutsson är en person som får många att slå följe. Denna Titti är också vän med orden. Hon kan tala med konstnärer, kreativa administratörer och publik och får många att uttrycka sig, komma med eget. Titti gillar amatörens häpnad och mod och uppskattar sin professionella kollega som bidrar. Hon är en eldsjäl som tror på inkluderande processer. Det jag förnimmer under orden är det bultande hjärtat som har förenat sig med analys och pedagogik. (Suzanne Osten)
ABF Östergötland och Kairos samarbetar med kulturverksamhet.
Boken finansieras med stöd från Region Östergötland.
Danskt band 128 s. Utgivningsår 2024. ISBN 978-91-7844-552-3
Lucia Cajchanova, Oda Fiskum, Deborah Pearson, Jordan Tannahill & Dag Thelander Länk 2024. Nya pjäser för unga ensembler
Länk 2024 är den sjunde upplagan av den antologi som ges ut i samband med Riksteaterns stora ungdomsprojekt. Länk fortsätter att ta fram nyskriven dramatik av de vassaste dramatikerna till ungdomsensembler runtom i Sverige och Norden. Årets antologi bjuder på tre nyskrivna pjäser av svenska dramatiker där vi riktigt får grotta ner oss i mysterium, tragedier och hemligheter. Utöver det presenterar vi en dystopisk framtidsberättelse i brittisk översättning och plockar upp en gammal favorit från Länk 2020. Dessutom får vi med oss en extra pjäs från Länk special 2023 då vi fokuserade på klimatet och kampen. Sex pjäser som passar perfekt till både små och stora grupper, som ger varje skådespelare sitt utrymme och som öppnar upp för fantasi och kreativitet.
Häftad 496 s. Utgivningsår 2024. ISBN 978-91-7844-540-0
Sylvia Sauter & Willmar Sauter Teater på jiddisch- i Sverige och i världen
I över 100 år har det spelats teater på jiddisch i Sverige - hela tiden.
Teater på jiddisch kan vara så mycket.
Sammanhållande kitt för flyktingar från Tsarens Ryssland.
Teater i polska ghetton, teater i tyska DP-läger, som motstånd.
Teater för 1945 års räddade i svenska flyktingläger.
De överlevande höll jiddischteatern levande, som ett trotsigt "trots allt".
Den andra generationens överlevande revitaliserade teatern och språket.
Sveriges jiddischkultur idag märks i världen. Den har inte bara överlevt, den lever.
Sylvia Sauter är ordförande i Stockholms Jiddische Teateramator'n och har jiddisch som modersmål. Hon har varit med i teatergruppens alla föreställningar, på scen och som översättare.
Willmar Sauter är professor i teatervetenskap vid Stockholms universitet och har tidigare skrivit och föreläst om judisk teater.
Inbunden 312 s. Utgivningsår 2023. ISBN 978-91-7844-518-9
Kjell Stjernholm Från drömmar till Dramaten. Om att utveckla skådespelare med intellektuell funktionsnedsättning
Teater av och med skådespelare med intellektuell funktionsnedsättning(IF) är numera nästan en folkrörelse. I studiecirklar, föreningar, estetgymnasier och dagliga verksamheter skapas det som aldrig förr. Många drömmer om att få jobb som skådespelare, men få når anställning. Kanske för att de vägar som erbjuds i allt för stor grad domineras av en social kontext.
I Malmö lyckas man dock. Moomsteaterns skådisar med IF har fått utbildning på teaterhögskolan, är fast anställda skådespelare med marknadsmässig lön, samproducerar med institutionsteatrar på lika villkor och recenseras. Man repeterar en pjäs, spelar en annan och turnerar med en tredje.
Roten till detta är den läranderesa ensemblen gör, där alla sociala, pedagogiska och terapeutiska mål är bannlysta till förmån för ett hundraprocentigt konstnärligt fokus. Här får vi läsa om tänket bakom. Boken ger inga tips om prova-på-teater i största allmänhet eller kul övningar för social utveckling. Den kan användas om du och din ensemble med skådespelare med IF vill jobba hårt för att utveckla konstnärlig kvalitet på scenen.
Kjell Stjernholm grundar Moomsteatern 1987 på unika premisser. Ensemblen ska bara arbeta mot konstnärliga mål, inget annat. 2005 anställs skådisarna med IF enligt avtal. 2012 (40 produktioner och 24 regiuppdrag senare) lämnar Kjell det konstnärliga ledarskapet.
Idag är han nationell samordnare för Studieförbundet Vuxenskolans funktionsrättsområde och författare. Han har fått Kvällspostens Thaliapris, Nationalencyklopedins Kunskapspris och SV:s folkbildningspris.
Inbunden 224 s. Utgivningsår 2023. ISBN 978-91-7844-498-4
Erik Uddenberg Utopiska ögonblick. Om Unga Klaras praktiska teaterarbete
Den nioårige pojken lämnar improvisationen med ett leende. Längst bak i klassrummet sitter hans lärare och gråter.
Suzanne Osten och Unga Klara har blivit världsberömda för sitt sätt att göra teater i dialog med barn och unga.
Att våga satsa allt i ambitionen att göra teaterkonst för barn. Att våga möta sina egna minnen. Att våga vara mångtydig. Att våga göra sådant som aldrig gjorts förut.
Det är ingen lätt väg: ibland blir det fantastiskt, ibland blir det kaos.
Utopiska ögonblick. Om Unga Klaras praktiska teaterarbete ger, för första gången, en samlad blick på Unga Klaras arbetsmetoder, med exempel från 25 års erfarenhet. En inifrånskildring full av praktiska tips för den som vill vara banbrytande, men också en genomtänkt och starkt gripande berättelse om betydelsen av teater, konst och kultur.
Erik Uddenberg, dramatiker och dramaturg, har följt och arbetat med Unga Klara sedan 1996. Flera av Unga Klaras mest omtalade pjäser, som Flickan, mamman och soporna, Uppfostrarna, De ouppfostringsbara och De jag egentligen är, har skrivits av honom. Han var också en av medförfattarna till X.
Inbunden 344 s. Utgivningsår 2022. ISBN 978-91-7844-496-0
"Hej på dig! Det är jag, målarboken om Himlaspelet, som pratar med dig. Jag behöver din hjälp för att ge färg åt historien om Mats Erson som älskar Marit, fast hon är i himlen hos Vår Herre sedan hon bränts som häxa. Han ska gå och prata med Vår Herre för att få sin Marit tillbaka."
Idé: Karsten Felzmann. Bild: Josefin Wedel, fritt efter dalmålningar samt Michael Meschkes marionetter och Gilbert Regazzonis scenografi 1958 och 2018. Citat i urval från Himlaspelet av Rune Lindström. Övrig text av Michael Meschke och Sebastian Selvén. Utges av Leksands Konstsällskap och Gidlunds förlag.
Häftad 32 s. Utgivningsår 2022. ISBN 978-91-7844-501-1
Jaime Brittain, Kristian Hallberg, Grete Havnesköld, Johanna Thor, Rasmus Lindberg, Christoffer Mellgren & Robin N. Spegel Länk 2022. Nya pjäser för unga ensembler
I antologin Länk 2022 hittar du sex pjäser som är specialskrivna för ungdom och unga vuxna. Det är pjäser som engagerar, som ser oblygt på tonåren, på samhället, på det som är vackert och det som är skevt. Här är pjäser som är spännande att sätta upp, som har en speltid på cirka 60 minuter och som är fyllde med intressanta, komplexa rollfigurer. Sex pjäser som uppmuntrar till kreativitet i rollsättning och gestaltning, som är orienterade i vår samtid och angelägna i tilltal och ämne. Projektet äger rum vartannat år, växer ständigt och engagerar tusentals ungdomar. Genom Länk erbjuder Riksteatern ett smakprov på teaterproduktion och en möjlighet att stifta bekantskap med den professionella teatern som drivs i Sverige.
Pjäser och dramatiker i Länk 2022:
Bara drama av Jamie Brittain
Neo av Kristian Hallberg
Hunk av Grete Havnesköld och Johanna Thor
Manhattanprojektet av Rasmus Lindberg
Att dela en kaka av Christoffer Mellgren
Roomies av Robin N. Spegel
Häftad 464 s. Utgivningsår 2022. ISBN 978-91-7844-488-5
Teater Albatross. Föreställningar, resor, konst och visioner Red.: Nadia Scapoli
En ovanlig bok om en orädd teater.
Är du intresserad av teater, när teater innebär att göra det omöjliga? Svenska Teater Albatross har kämpat mot utfiskning i Kamerun, spelat för överlevande i koncentrationsläger i Polen, haft succé i Woodstock, varit en del av Kongos 50-årsfirande som självständig stat och kämpat mot en titangruva i Sydafrika.
Teatern har också framgångsrikt byggt upp ett center, Tokalynga Teaterakademi, i Hallands inland, fyra mil från Falkenberg. Och turnerat runt i Sverige och Norden sedan 1984. Föreställningarna växer motsägelsefullt fram under årslånga processer och spelas under lång tid. Teatern har två stora salar för arbete, tjugo sovrum och en permanent konstutställning men rör sig också över världens scener genom gatuteater, festivaler och klassrum.
Nadia Scapoli, som spelade med i Svarta Blommor 1984-90, är bokens redaktör och idégivare. Författarna, mötena, fotograferna och bildkonstnärerna i boken är många. Tillsammans tecknar de en uppfordrande, ärlig och stark bild av konst som äventyr och liv.
Rikt illustrerad.
Häftad 560 s. Utgivningsår 2021. ISBN 978-91-7844-442-7
Anders Duus, Oda Fiskum, Agate Øksendahl-Kaupang, Felicia Ohly, Otto Sandqvist, Edward Bromberg, Alexandra Loonin, Lidija Praizovic & Gustav Tegby Länk 2020. Nya pjäser för unga ensembler
Vartannat år anlitar Riksteatern några av Nordens skarpaste dramatiker och ber dem skapa specialskrivna pjäser för ungdomar mellan femton och tjugo år. Tack vare detta finns nu än en gång en handfull angelägna pjäser som kommer att älskas av många och på sina håll skapa teatermagi. Genom dessa pjäser kommer du att stifta bekantskap med baristor, makthavare, dansare, klimatflyktingar, vikingar, rockstjärnor, änglar och nazister i en salig blandning. Men framförallt kommer du att få möta ungdomar som genom teatern orienterar sig i sin samtid. Länk spelar en viktig roll för nyskriven dramatik för ungdomar. Det har den gjort ända sedan starten 2012.
Pjäser och dramatiker i Länk 2020:
Tang av Anders Duus
Ända tills du dör av Oda Fiskum
Nevadaland av Agate Øksendal-Kaupang, Felicia Ohly, Otto Sandqvist och Edward Bromberg
Kungen är död av Alexandra Loonin
Total Transformation av Lidija Praizovic
Det gyllene snittet av Gustav Tegby
Häftad 432 s. Utgivningsår 2020. ISBN 978-91-7844-424-3
Under drygt 40 år har Barbara Wilczek Ekholm undervisat skådespelarstudenter i rörelse och dans. Många av de skådespelare vi ser på scen, film och tv har haft henne som lärare och mentor. I en vacker och levande bok inbjuds här läsaren till rörelsekonsten och dess arbetsmetoder under ett osedvanligt rikt yrkesliv.
Inbunden 176 s. Utgivningsår 2020. ISBN 978-91-7844-420-5
Cecilia Lagerström Konsten att gå. Övningar i uppmärksamt gående
Det sägs att vi befinner oss i ett nytt paradigm av mobilitet där rörelse spelar en central roll för hur världen framträder och organiseras. Påtagligt är det ständigt ökande intresset för gående aktiviteter i samhället, vilket visar sig i allt från konstnärliga vandringsprojekt till vandringsresor, välgörenhetspromenader eller gående konferenser. För många konstnärer erbjuder gåendet en yta utanför de vanliga konstrummen, där sociala och politiska teman kan undersökas med nya medel, och där förändring kan initieras.
Konsten att gå tar avstamp i projektet GångART, där tekniker och strategier från den fysiska teatern applicerades i vardagliga promenader i urbana rum. Tanken var att överföra den omsorgsfulla träning som ägde rum i teaterstudion till den vardagliga aktiviteten att gå genom staden, i syfte att aktivera både en fantasifull uppmärksamhet och ett utvidgat lyssnande hos den som går.
Konsten att gå lyfter fram en performativ kritisk praktik där såväl urbana strukturer som kroppsliga handlingsmönster är under lupp; en konstnärlig forskning som verkar i rörelse.
Cecilia Lagerström är regissör, konstnärlig forskare och professor i scenisk gestaltning vid Högskolan för scen och musik (Göteborgs universitet).
Danskt band 132 s. Utgivningsår 2019. Få ex kvar. ISBN 978-91-7844-399-4
Varför har musikalitet kommit att ses som en så central kvalitet i talteatersammanhang? Teaterregissören liknas inte sällan vid en dirigent, skådespelaren vid ett instrument, pjästexten vid ett partitur. Man talar om tonen i en replik, pulsen i en dialog, tajmingen i en scen, rytmen i en föreställning… »Musikalisk« är som regel ett starkt positivt laddat ord – medan motsatsen får sägas gälla för adjektivet »teatral«.
I Skådespelarens musikalitet intervjuar Sven Bjerstedt (lektor i musik vid Teaterhögskolan i Malmö) några av våra främsta skådespelare, regissörer och dramatiker: Stina Ekblad, Gösta Ekman, Lena Endre, Staffan Göthe, Henric Holmberg, Mia Höglund Melin, Sissela Kyle, Rolf Lassgård, Ann Petrén, Marie Richardson, Göran Stangertz, Tobias Theorell och Iwar Wiklander. Samtalen handlar om centrala kvaliteter i skådespelarkonsten: liv, trygghet, närvaro, fokus, mod, kommunikation – och musikalitet.
Danskt band 172 s. Utgivningsår 2017. ISBN 978-91-7844-968-2
Mattias Brun, Johanna Emanuelsson, Kim Atle Hansen, Dafydd James, Gertrud Larsson & Isa Schöier Länk 2016. Nya pjäser för unga ensembler
Inför tredje upplagan av Riksteaterns LÄNK fick fyra svenska samtidsdramatiker uppdrag att skriva pjäser som i format och rollantal skulle passa unga ensembler. Därutöver valdes två pjäser från liknande projekt i England och Norge. Starka teman och stilmässiga grepp betonas i dessa sex dramatiska verk för ensembler i gymnasieåldern. LÄNK tilldelades Prix d’assitej 2014 med motiveringen ”I detta landsomfattande projekt får teaterintresserade ungdomar spela nyskrivna pjäser och samtida dramatiker får en unik möjlighet att skriva för en stor ensemble. LÄNK involverar, engagerar och skapar nya förutsättningar. LÄNK når ut!”
Innehåll: Jonathan av Mattias Brunn Bortom upproret av Johanna Emanuelsson Buy Nothing Day av Kim Atle Hansen Trogen dina seder av Dafydd James Best in Show av Gertrud Larsson Star People av Isa Schöier
Häftad 496 s. Utgivningsår 2016. ISBN 978-91-7844-956-9
Operahistoria vill fylla ett behov som har uppstått de senaste decennierna, nämligen en internationell operahistoria på svenska. Den senaste mer omfattande kom för 50 år sedan. Det säger sig självt att mycket har hänt under den tiden – inte bara att nya operor har skrivits, också synen på de redan skrivna verken har förändrats. Operor som har varit helt ute för några decennier sedan har åter blivit heta, medan verk som vördades flitigt under exempelvis 1970-talet idag har glidit in i glömskans skuggor. Det räcker att nämna några genrer – barockopera, bel canto-opera, grand opéra, Entartete Musik och svensk nationalromantisk opera – för att påvisa att man har ett helt annat sätt att se på dessa nu än för 20 eller 50 år sedan. Eller synen på kvinnliga kompositörer, för att inte tala om opera för barn. Nu är det dags att ge ut en 2000-talets operahistoria, på svenska
Operahistoria visar hur historien hänger ihop, hur olika kompositörer och verk inspirerar varandra och hur olika verktyper uppstår och utvecklas. Skildringen är kronologisk i en löpande berättartext från det första operaverket år 1597 fram till idag. Boken innehåller verk- och personförteckning samt en förteckning över rekommenderade inspelningar.
Göran Gademan är docent i teatervetenskap samt dramaturg och castingsamordnare på Göteborgsoperan. Han disputerade 1996 på avhandlingen Realismen på Operan och har på Gidlunds förlag tidigare kommit ut med Operabögar 2004, och skrivit operaavsnitten i Ny svensk teaterhistoria 2007. Han är dessutom flitig föredragshållare och skribent samt framträder ofta i radio.
"Operahistoria gör mig smått euforisk. Inte bara för att den fyller en lucka, utan i minst lika hög grad för att den gör det på ett så inspirerande sätt." (Jönköpings-Posten)
"Det är musikhistorieberättande i fluga och med ett leende, men inte det minsta snobbigt." (Svenska Dagbladet)
Inbunden 746 s. Utgivningsår 2015. ISBN 978-91-7844-929-3
Christina Svens "Främlingen" på scenen. Kurdisk-svenska skådespelare gestaltar identitet
Kurdiska teatergruppen, Teater Medya, Dana Marouf, Özz Nûjen, Nisti Stêrk …
Sedan 1980-talet har kurdisk-svenska skådespelare varit en kraft att räkna med på den svenska teaterscenen. Med uthållig kreativitet har de genom åren ifrågasatt den seglivade och fördomsfulla tankefiguren Främlingen som tenderar att förknippas med dem själva – i samhället men också på och i teatern. Frågor om vem man är i kontrast till uppfattas vara är centrala i deras teater som medvetet, tillsammans med publiken, undersöker alternativa förhållningssätt till identitet.
Hur använder de etnicitet i sin gestaltning? Hur skapar och iscensätter de komplexa och öppna motbilder i en stel maktrelation som av gammal vana och tradition fortsätter att begränsa människor?
Christina Svens är filosofie doktor i drama–teater–film vid Umeå universitet.
Häftad 182 s. Utgivningsår 2015. Få ex kvar. ISBN 978-91-7844-924-8
Anders Duus, Sofia Fredén, Cristina Gottfridsson, Katori Hall, Rasmus Lindberg & Martina Montelius Länk 2014. Nya pjäser för unga ensembler
Hyenor / Anders Duus
Borta / Sofia Fredén
Den sista kackerlackan / Cristina Gottfridsson
Mördarnas barn / Katori Hall
Sannas sanna jag / Rasmus Lindberg
Mitt hjärta rusar / Martina Montelius
Fem av Sveriges mest spelade samtidsdramatiker fick av Riksteatern uppgiften att skriva pjäser som i format, rollantal och innehåll skulle passa unga ensembler. I denna, Länks andra antologi, presenteras dessa nyskrivna, starka och utmanande texter. Därutöver finns här en pjäs av den prisbelönte amerikanska dramatikern Katori Hall. Pjäserna tar oss från ett klassrum i Sverige till bergen i Rwanda, från nutid och in i framtiden. Med dessa verk vill Riksteatern inspirera en ny generation att upptäcka världen genom teaterkonsten.
Häftad 350 s. Utgivningsår 2014. ISBN 978-91-7844-895-1
Att slippa tänka själv. Filosofiska samtal som undersökande gemenskaper i skolan Red.: Isak Benyamine, Liza Haglund & Anders J. Persson
Det sägs att det är bra att tänka själv. Men vad betyder det att tänka själv? Är det möjligt? Är det önskvärt? Genom samtal med andra kan man få man tillgång till olika perspektiv, hjälp att se nya lösningar och att kritiskt granska förgivettagna föreställningar. Borde vi kanske därför kräva att slippa tänka själva?
Denna bok handlar om hur lärare tillsammans med elever kan utveckla ett gemensamt tänkande i skolan. Elevers tankar formuleras här som filosofiska frågor med öppna svar vilka behandlas i en så kallad undersökande gemenskap. I boken varvas praktiska exempel med beskrivningar av hur samtal kan planeras och genomföras. I ett inledande kapitel presenteras ett perspektiv på skolans värdegrund som utgår från en problematisering av lärares och skolans dubbla uppdrag, att förmedla grundläggande och specifika värden och samtidigt ge eleverna möjlighet att utveckla egna ställningstaganden och hållningar. Boken innehåller även instuderingsfrågor att arbeta vidare med i lärarlaget eller i studentgruppen.
Boken riktar sig till lärare, lärarstudenter och pedagoger som arbetar med värdegrundsfrågor i skolan. Vår förhoppning är att texterna även ska inspirera coacher och handledare som genom olika organisationer deltar i ett förändringsarbete i skolan.
Utgiven i samarbete med Arvsfonden och Riksteatern.
Häftad 86 s. Utgivningsår 2014. ISBN 978-91-7844-899-9
Jenny Aschenbrenner & Ylva Lagercrantz Spindler Teaterlexikon - uppföljaren. Från anställningsbar till överklass Bild: Nina Hemmingsson
Korvköpare, kulturkoffertar, teaterskägg, performancevrål och prolongeringssoffor. Geni och genus, hen och queer. Teaterlexikon tecknar ett vasst, roligt och brett porträtt av de frågor som upptar den samtida teatern och de begrepp som glider runt på kultursidorna.
Teaterlexikon vill lustmörda grindvakterna, meja ner muren och skapa en inkörsport till en kanske ganska smal konstart och få även den mest inbitna teaterhataren att förstå hur scenkonst faktiskt kan vara både intressant och en oerhört viktig röst i det demokratiska samtalet, inte minst när vi skriver 2013.
"Kongeniala illustrationer […] En munter samling kommentarer till dagens alltmer splittrade kulturklimat." (Leif Zern, Aftonbladet)
"Mingelparlör för teaterkramare och teaterhatare." (Lis Hellström Sveningson, Göteborgs-Posten)
"får oss att skratta åt kritiken av kritiken av kritiken" (Bäst just nu, vecka 18, Aftonbladet)
"Förhåller sig sunt distanserat till den något absurda samtiden och fångar den med pricksäker ironi och syrlig ton." (Emil Åkerö, Östgöta Correspondenten)
"Skarpa iakttagelser i kort och ofta kärnfullt formulerad form gör Teaterlexikon till mer än en förklaringsförteckning." (Gert Lundstedt, Scen & Film)
Errata: Uppslagsordet "Work in Progress" skrevs urspungligen av Cecilia Djurberg, vilket inte kom med i listan över återpublicerade ord.
Inbunden 86 s. Utgivningsår 2013. Få ex kvar. ISBN 978-91-7844-864-7
Denna bok handlar om skådespelaren Per Oscarsson, särskilt om hans filosofi och syn på livet och tillvaron.
Boken grundar sig på en flerårig brevväxling mellan Per Oscarsson och Martin Krauklis, och tar upp allt från livsfrågor och existentiella funderingar till enkla vardagshändelser. Här ryms både humor och poesi och ibland utmynnar samtalen i nervpirrande ställningskrig kring frågorna. Läsaren får inblick i hur relationen mellan vännerna utvecklas, något som beskrivningar av möten, telefonsamtal och omständigheter mellan breven kastar ett extra ljus över.
Manuset till Per Oscarssons memoarer, som var så viktiga för honom och som han hade arbetat i 26 år med, blev lågornas rov vid den brand som tog hans och hans hustrus liv natten till den 31 december 2010. Denna bok handlar inte om hans självbiografi, och det är inte heller hans skådespelarkarriär som är i fokus här, utan vi möter honom försänkt i tankar ute på ängarna, i meditation under skogsvandringarna och reflekterande vid skrivbordet under uppehåll mellan skådespelarinsatserna.
De existentiella frågeställningarna om universum, om vi har en fri vilja, om människans villkor och så vidare, är av det universella slag som har ställts av människor i alla tider och kulturer.
Inbunden 276 s. Utgivningsår 2012. Få ex kvar. ISBN 978-91-7844-842-5
Hans-Göran Ekmans bok Teatermästaren Strindberg innehåller två nyskrivna populärvetenskapliga uppsatser om Strindbergs dramatik.
Den ena handlar om Strindbergs ”Helgdramer”, alltså de som knyter an till en kristen eller hednisk helg som Advent, Påsk, Midsommar m.fl. Vi får se hur Strindberg bygger upp stämningar av andakt för att i nästa ögonblick sabotera den högtidliga stämningen.
Den andra demonstrerar hur Strindberg använder citat i sin dialog. Detta kan tyckas paradoxalt eftersom han annars inte uppskattade färdigtänkta tankar och andras slitna formuleringar. Men citaten kan också vara vapen i ordstrider där det gäller att bräcka en antagonist.
I sina prosatexter lånar Strindberg bilder och terminologi från teatern och han använder flitigt metadramatiska inslag som ”pjäs i pjäsen” och liknande. I hela hans produktion finns en diskussion om värdet respektive faran av illusion.
Inbunden 168 s. Utgivningsår 2012. Få ex kvar. ISBN 978-91-7844-847-0
Emma Broström, Stefan Lindberg, Åsa Lindholm, Dennis Magnusson, Mirja Unge & Moira Buffini Länk 2012. Nya pjäser för unga ensembler Red.: Edward Bromberg & Anders Duus
Allt som lever här dör / Emma Broström
En vampyrberättelse / Moira Buffini
Det som en gång var fet jävla äng / Stefan Lindberg
Bye bye baby / Åsa Lindholm
En dag kommer de tystna / Dennis Magnusson
Man är väl fri / Mirja Unge
I denna antologi presenteras sex nyskrivna, angelägna, starka och utmanande teaterpjäser, författade av några av våra skickligaste och mest spännande dramatiker. Pjäserna är specialbeställda av Riksteatern, för unga ensembler, med en rollista och ett format som passar just unga gruppers behov. Boken innehåller dessutom ett inspirerande samtal kring varje pjäs, mellan författaren och en regissör, om tematiken och vilka möjligheter som finns när manusen ska iscensättas.
Jag går från läsning till gestaltning är den första avhandlingen i scenisk gestaltning som handlar om teater. Genom konkreta situationer och exempel levandegörs en skådespelares arbete med monologer.
Boken belyser arbetets specifika omständigheter. Hur behandlas en text som ska gestaltas? Hur upplevs publiken från scenen? Vad betyder lokalen för föreställningens uttryck? Vad är en »levande« gestaltning? Vad är närvaro? Vad innebär det att repetera, att förvärva vana? Genom studier av skeendet, vanan och detaljen synliggörs arbetet. Hur skådespelaren förhåller sig till olika skeenden skildras. Vanan som en förutsättning för förändring, för det oväntade och spontana beskrivs, liksom detaljens betydelse för gestaltningens särskildhet.
Bokens första och andra del behandlar det gemensamma i monologarbetet, den tredje exemplifierar särskildheten i varje uppsättning. Där är det repetitioner av Samuel Becketts Lyckans dar som kastar sitt ljus på bokens tidigare beskrivningar.
Reflektionerna utifrån situationer och detaljer är möjliga att överföra till andras praktiker och områden, inom och utanför teatern.
Danskt band 387 s. Utgivningsår 2012. Få ex kvar. ISBN 978-91-7844-840-1
Sångspelen behandlar lekfullt och en aning respektlöst Glunten och Magistern på äventyr i 1840-talets Uppsala, bland annat genom att förvandla Magistern till en dansk student. Huvudhandlingen, som skämtar studentikost med biedermeier-tidens naiva uppfattning om studenternas idylliska tillvaro, är författarens påfund ett tjugotal av Gunnar Wennerbergs gluntar, organiskt smältande in i texten, skvallrar dock om duettsamlingens betydelse för sångspelen. Gluntarna i texten är av författaren försedda med spelanvisningar, vilket gör boken användbar även för den gluntsångare som söker exempel på hur man kan sceniskt gestalta också enskilda duetter.
Gunnar Syréhn är fil. dr och docent, bådadera i Uppsala liksom Glunten och Magistern; som docent i dramaforskning är han knuten till universitetets litteraturvetenskapliga institution. Tidigare har han varit universitetslektor vid Köpenhamns och Linköpings universitet. I Köpenhamn har han också verkat som pjäsförfattare, sångare och skådespelare; bland annat har han där uppträtt som Glunten i bokens båda sångspel. Syréhn har också givit ut ett vetenskapligt arbete om Gluntarne som teater med titeln Sparka mot porten och storma (2009), förutom att han skrivit böcker om modern teater och ett stort antal uppsatser i skilda ämnen. Han har också en bakgrund som gymnasie- och högskolelärare, och som kulturjournalist.
Häftad 141 s. Utgivningsår 2011. ISBN 978-91-7844-820-3
David Mamet Sant och falskt. Kätteri och sunt förnuft för skådespelaren Övers.: Gerhard Hoberstorfer
Sant och falskt av David Mamet är en av vår tids mest inflytelserika böcker om skådespeleri. Här diskuteras yrket temperamentsfullt och inspirerande. Och ges utmanande och frigörande råd till dem som praktiserar yrket och dem som är på väg in i det.
Mamet polemiserar mot den vedertagna undervisning (t.ex. efter Stanislavskij och Lee Strasberg), som tvingar in eleverna under en enda saliggörande metod. Mamet rekommenderar istället en modigt enkel och ärlig stil på scenen. Liksom han kraftfullt argumenterar mot skådespeleriets olika myter.
David Mamet låter oss här ta del av en lång och vägvisande erfarenhet. Han är en av USA:s stora manusförfattare (Wag the Dog, Glengarry Glen Ross m.fl.) och har författat en lång rad essayer. Denna utgåva är den första boken av Mamet på svenska.
Översättaren Gerhard Hoberstorfer är sedan 1990-talet knuten till Stockholms Stadsteater.
Häftad 112 s. Utgivningsår 2010. ISBN 978-91-7844-796-1
Dramatikern Almqvist Red.: Anders Burman, Roland Lysell & Jon Viklund Almqviststudier 5
Vi betraktar sällan Carl Jonas Love Almqvist som dramatiker. Ändå skrev han dussintalet skådespel och operalibretton, liksom ett antal romaner och ”songes” som i hög grad hämtar form och motiv från teaterns värld. Hans dramer skiljer sig dock från det som spelades på samtidens scener och eftervärlden har ofta betraktat dem som läsdramer, det vill säga som litteratur för salongerna snarare än för teatern. Men stämmer verkligen det? Det är en av många frågor som behandlas i Dramatikern Almqvist. I volymen samlas fjorton uppsatser som diskuterar teatralisk leklust, dialogiskt berättande, ekonomikritisk satir, modernt helgondrama, incesttematik, intermedialitet och mycket annat i Almqvists verk. En särskild plats ägnas åt bildkonstnären Lennart Mörk och hans skisser till Drottningens juvelsmycke vilka här avbildas och diskuteras. Dramatikern Almqvist ger en högst fascinerande helhetsbild av en av det tidiga 1800-talets viktigaste dramatiker.
Inbunden 284 s. Utgivningsår 2010. ISBN 978-91-7844-807-4
Boken ingår i Almqviststudier. Se vidare under kategorin "C J L Almqvist"
Konstantin Stanislavskij Att vara äkta på scen Övers.: Martin Kurtén. Urval: Janina Ludawska
Konstantin Stanislavskij (1863-1938) räknas som en av teaterhistoriens ledande teoretiker, men han var dessutom en framträdande praktiker, både som regissör och skådespelare. Han var också en av grundarna av den välkända Konstnärliga Teatern i Moskva. I denna bok presenteras ett urval av hans texter om teater och skådespelarkonst. Framför allt uppmärksammas de sidor av Stanislavskijs arv, som är mindre kända i Sverige.
Inbunden 160 s. 5:e tryckningen.. Utgivningsår 2009. ISBN 978-91-7844-054-2
Gluntarne, Gunnar Wennerbergs duettcykel om det uppsaliensiska studentlivet, är ett av det svenska 1800-talets idag mest levande verk. I Sparka mot porten och storma! gör sig Gunnar Syréhn till talesman för att Gluntarne först och främst bör betraktas som teater.
Duettsamlingens karaktär hänger bland andra faktorer samman med att den växte fram, inte som ett verk avsett för publicering, utan som en intim form för framförande inför Wennerbergs studentkamrater i juvenalernas krets.
Boken ger en fyllig social- och litteraturhistorisk bakgrund som sedan följs av grundliga diskussioner med dramaanalytiska förtecken. Dessutom undersöker författaren Gluntarnes ironiska dimension och deras genretillhörighet, och presenterar ett antal teatrala framföranden av duettsamlingen. Han argumenterar övertygande för Gluntarne som en syntes av högt och lågt inom litteratur och musik, liksom mellan det akademiska och det borgerliga och mellan finkultur och folklig kultur.
Sparka mot porten och storma! är ett uppslagsrikt arbete i gränslandet mellan litteratur, teater och musik. Gediget vetenskapligt men stilistiskt lättillgängligt beträder Gunnar Syréhn ny mark inom ett försummat forskningsområde.
Inbunden 315 s. Utgivningsår 2009. ISBN 978-91-7844-772-5
Ny svensk teaterhistoria
En ny svensk teaterhistoria från äldsta tid till idag.
I tre rikt illustrerade volymer har ett forskarteam med professor Tomas Forser som huvudredaktör skrivit talteaterns, operans och dansens historia. Det handlar om de kungliga scenernas, stadsteatrarnas, landsorts- och regionteatrarnas och de fria gruppernas uppdrag genom åren. Om praktoperor, regiteater, revyer och nycirkus.
Teater som folkbildare och kritiker men också som underhållare och plats för fest och stjärnkult. Framställningen dröjer vid enskilda skådepelare, regissörer, scenografer och banbrytande föreställningar. Men här analyseras också teaterpolitiken under de olika epokerna med deras skilda klass- och könsmönster.
Vi möter teaterns inhemska kulturhistoria.
Ny svensk teaterhistoria. Band 1: Teater före 1800 Huvudred.: Tomas Forser. Bandred.: Sven Åke Heed
Inbunden 325 s. Utgivningsår 2007. ISBN 978-91-7844-739-8
Ny svensk teaterhistoria. Band 2: 1800-talets teater Huvudred.: Tomas Forser. Bandred.: Ulla-Britta Lagerroth & Ingeborg Nordin Hennel
Inbunden 406 s. Utgivningsår 2007. ISBN 978-91-7844-740-4
Ny svensk teaterhistoria. Band 3: 1900-talets teater Huvudred.: Tomas Forser. Bandred.: Tomas Forser & Sven Åke Heed
Inbunden 573 s. Utgivningsår 2007. ISBN 978-91-7844-741-1
Kristina Nero På samma scen. Om samarbete mellan amatör- och yrkesteater. Exemplet Huskvarna
1994 hade Alf Henriksons lokalhistoriska spel om Huskvarna urpremiär – Bara tusen korta år. Kristina Nero beskriver här det kontrastrika projektet, fyllt av personliga, ekonomiska, juridiska och kulturpolitiska attityder och förhållningssätt.
Hur ser förutsättningarna och förväntningarna ut när amatörer och yrkesfolk ska samarbeta i en teaterproduktion?
Inbunden 336 s. Utgivningsår 2005. ISBN 978-91-7844-681-0
”Hon har funnits här som en hemsk skugga i snart fyrtio år...Vi har haft henne här hela tiden...inne i dig, i dina tankar och din skuld...hon har sugit ut din kraft och din, ja känsla för den här familjen.”
Det är sin svärmor som Margareta i pjäsen Höst och vinter (1987) pratar om. Med sina förtvivlade ord belyser hon den outredda, ofta förträngda moderskonflikt, som i många av Lars Noréns pjäser från åttiotalet kommer upp till ytan i tillspetsade diskussioner och heta sammandrabbningar vuxna människor emellan.
I föreliggande avhandling behandlar Björn Apelkvist den kontroversiella frågan om moderskapets mörkare maktsidor och dess konsekvenser. En makt är varken ond eller god i sig. Om den däremot trängs undan, om den måste gro utan erkännande eller växa med skuld och skam som följeslagare, så tenderar den att väga över åt det destruktiva hållet.
Inblicken i det som är pudelns kärna, dvs. den problematiska modersrelationen, framförs ofta genom de vuxna barnen i pjäserna men kan lika gärna, som i citatet ovan, uttryckas av modern själv. Noréns konstnärliga förmåga att ge alla pjäsaktörer lika betydelsefulla röster gör hans dramer i hög grad verklighetstrogna och motverkar ensidiga ställningstaganden. Ansvaret faller istället i en dostojevskisk anda på alla i familjen, menar Apelkvist.
Björn Apelkvist, född 1969, är litteraturvetare och verksam i Lund.
Häftad 250 s. Utgivningsår 2005. ISBN 978-91-7844-675-9
Susanne Osten Mina meningar. Essäer, artiklar, analyser 1969-2002
E-bok
Kära läsare,
Jag talar enträget om barn eller teater. Ofta båda två. När jag pratar om barnteater menar jag i själva verket revolution.
Suzanne Osten är teater- och filmregissör, konstnärlig ledare för Unga Klara vid Stockholms Stadsteater sedan 1975 samt professor vid Dramatiska Institutet. I boken Mina meningar har hon samlat texter från drygt tre decennier kring sitt teaterarbete, inte minst det för barn. Texterna tecknar bilden av en epokgörande insats i svenskt teaterliv samt ger en levande inblick i regiarbetets och skådespeleriets konstnärliga skapelseprocesser.
Nu endast tillgänglig som e-bok.
296 s. Utgivningsår 2004. ISBN 978-91-7844-655-1
Lena Hammergren, Karin Helander, Tiina Rosenberg & Willmar Sauter Teater i Sverige
Från bronsåldersceremonier till Grynet. Politisk teater, balett och revy; barnteater, happenings och arbetarspel; finkultur och underhållning på de nationella scenerna och på landsbygden – teater i Sverige tar sig många uttryck.
Teater i Sverige utgår ifrån själva teaterhändelsen – mötet mellan publik och aktörer i en spelsituation. På så sätt fokuseras inte bara en mängd olika teaterhändelser som ofta glöms bort när teaterhistoria skall skrivas, utan också den samhälleliga kontexten, genusperspektiv, mottagandet av framförandena och samspelet mellan scen och salong.
Teater i Sverige är ett samarbete mellan forskare på Teatervetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet.
Häftad 330 s. Utgivningsår 2004. ISBN 978-91-7844-624-7
Ingemar Lindh Stenar att gå på Övers. och red.: Magdalena Pietruska & Roger Rolin. Förord: Willmar Sauter
Det som ligger till grund för denna djupgående och kontinuerliga utforskning av teatern är skådespelaren. Det är skådespelarens skapande process och dramaturgi som är teaterns subjekt. Denna problematik kan man inte längre nöja sig med att förpassa till sfären av evigt existerande problem. Det är ett plågsamt och oroande, ett akut tillstånd för teatern. Fabrizio Cruciani
I Stenar att gå på sammanfattar pedagogen, teoretikern och regissören Ingemar Lindh (1945–97) sina tankar om teatern och skådespelaren. Boken har tidigare endast funnits utgiven på italienska, och utkommer nu i sin första svenska utgåva.
Ingemar Willy Lindh föddes den 21 februari 1945 i Göteborg. I sökandet efter ett konkret grundarbete för skådespelaren – en i Sverige ignorerad frågeställning i dåtidens teater – vänder han sig efter studier vid Skara Skolscen till dansen (Stora Teaterns balettskola i Göteborg, Balettakademien i Stockholm) innan han finner fram till Etienne Decroux och hans L’École de Mime i Paris. Han studerar i ett par år hos grundaren av Mime Corporel och blir sedan hans assistent.
Lindh leder seminarier för skådespelare i Holland, Frankrike och Schweiz och, med Studio II som han grundat tillsammans med tre andra Decrouxelever arbetar han i ett par år vid Nordiskt Teaterlaboratorium for Skuespillerkunst i Holstebro (Danmark) medan hans önskan om att skapa ett eget teaterlaboratorium växer sig allt starkare. Tillbaks i Sverige arbetar Lindh som gästlärare vid Teaterstudion i Stockholm och är huvudlärare i mim vid Statens Dansskola. År 1971 grundar han Institutet för Scenkonst, i Storhögen, Jämtland.
År 1984 etablerar sig Institutet för Scenkonst i Italien och öppnar ett Internationellt Centrum för Autopedagogik och Teaterforskning. År 1995 blir Lindh också ledare för xHCA (questionning Human Creativity as Acting), ett forskningsprogram vid Maltas Universitet. Ingemar Lindh dör den 26 juni 1997 i Malta, 52 år gammal.
'Pietre di guado – Stenar att gå på – förstärkte vår tillförsikt. Äntligen skulle en samling texter av Ingemar komma ut i tryck. Olikt så många andra ledare för laboratorieteatrar var Ingemar inte särskilt benägen att publicera sig i skrift. Skrivandet var en mödosam process och det skrivna ordet verkade definitivt på ett skrämmande sätt. Detta avhöll inte Ingemar från att formulera sig i olika sammanhang. En samling av dessa texter kom nu äntligen i ett oerhört vackert band, om än på italienska på förlaget Bandecchi & Vivaldi. Många av oss hoppades att boken snart skulle ges ut på svenska.' Ur Willmar Sauters förord
Danskt band 288 s. Utgivningsår 2003. ISBN 978-91-7844-623-0
Barbro Sigfridsson Jagets plats. Gestaltningen av det kvinnliga subjektet i Katarina Frostensons Nilen, Traum, Sal P och Staden
Katarina Frostenson är en av våra främsta poeter, men hon har även etablerat sig som dramatiker. I flera av hennes pjäser gestaltas sökandet efter ett språk som förmår uttrycka inre erfarenheter, liksom frågan vad som betingar en identitet och kommunikationen med andra. Frostensons dramatiska språk har lyriska kvalitéer som förmår skildra mötet mellan en inre verklighet och en yttre. Här finns en spänning och en dramatisk laddning som uppstår i skärningspunkten mellan ett språkligt uttryck och den fysiska gestaltningen.
I Jagets plats analyseras hur kvinnors erfarenhet är gestaltad i Pia Forsgrens uppsättningar på Dramaten av Nilen, Traum och Sal P, samt i Lars Rudolfssons uppsättning av Staden på Operan i Stockholm. I boken integreras en textanalys med analysen av det sceniska skeendet. Relationen mellan kropp, språk och identitet undersöks utifrån ett feministiskt och ett psykoanalytiskt perspektiv. En genomgående frågeställning är: vad sker i mötet mellan en personlig erfarenhet och omvärldens syn på det ”kvinnliga”?
Barbro Sigfridsson är verksam vid Teatervetenskapliga institutionen vid Stockholms Universitet. Jagets plats är hennes doktorsavhandling.
Häftad 256 s. Utgivningsår 2003. ISBN 978-91-7844-627-8
I Operabögar möter vi 39 homosexuella män, som modigt och öppenhjärtigt berättar om sina liv och sitt operaintresse. Göran Gademan, fil dr i teatervetenskap, har försökt utröna banden mellan operakonsten och den manliga homosexualiteten. Mycket har skrivits om detta redan, framför allt i USA, men för första gången undersöks nu frågan empiriskt i ett intervjuprojekt. I boken ställs frågan vad operaintresset har betytt för att våga bejaka den sexuella läggningen och ”komma ut ur garderoben” och analyser genomförs av hur man kan uppleva några nyckelverk i operarepertoaren.
Utifrån gay studies och queerteori försöker författaren sätta fingret på vad som ligger bakom den divakult som litet slarvigt tillskrivs homosexuella män, oavsett om det gäller Marlene Dietrich eller Maria Callas. Även den sociala sidan kring operautövandet utreds, hur man knyter kontakter och utövar sitt intresse tillsammans med andra likasinnade. Framställningen blir samtidigt en skildring av hur det är att leva som homosexuell i Sverige idag och under de senaste decennierna. Deltagarna är mellan 19 och 69 år, och boken följer deras liv kronologiskt från barndomen till nutid. Operans olika funktioner som ventil, förebild, spegling/identifikation, substitut/sublimering, verklighetsflykt och tröst utreds, och det konstateras också att såväl ”garderoben” som operaintresset är en dynamisk process som hela tiden förändras.
Även tillgänglig som e-bok. ISBN 978-91-7844-654-4.
Häftad 282 s. Utgivningsår 2003. Få ex kvar. ISBN 978-91-7844-631-5
”När jag sommaren 1995 för första gången besökte Institutet för Scenkonst blev jag betagen. Det var något i atmosfären, i grundligheten man visade i små och stora frågor, tiden som alltid fanns till förfogande samt den öppenhet och gästfrihet som visades varje person som kom förbi. Jag upplevde en livskvalitet i vardagens varje moment jag sällan känt i mitt liv, och åkte hem i visshet om att jag skulle ägna min avhandling åt just denna teatergrupp.
Det jag vid detta tidiga möte så starkt greps av har under forskningsarbetets gång blivit allt tydligare: jag har sett hur teaterarbete och levnadssätt smält samman och speglat varandra. Ett förhållningssätt till livet har praktiserats på ett scengolv samtidigt som principerna för teaterutövandet ständigt återspeglats i vardagens alla mindre och större handlingar och val. I denna praktik har pedagogiken spelat en avgörande roll, och det är markant hur överföringen av praktiskt kunnande i första hand skett genom den kultur som odlats på och genom teatern. För eleverna, liksom för mig, har vistelserna där ofta inneburit en vidsträckt resa, som inte sällan lett till en omvärdering av både teater och livshållning.”
Institutet för Scenkonst bildades av Ingemar Lindh i Storhögen 1971. Sedan mitten av 70-talet verkade teatergruppen till stor del utanför Sverige, bl a i Italien där man hade sin bas under 14 år. Institutet för Scenkonst har i mer än 30 år ägnat sig åt forskning i skådespelarkonst, liksom pedagogisk och konstnärlig verksamhet.
Cecilia Lagerström är verksam vid Teatervetenskapliga institutionen, Stockholms Universitet och teaterregissör. Former för liv och teater är hennes doktorsavhandling.
Häftad 424 s. Utgivningsår 2003. ISBN 978-91-7844-636-0